1. Bloggen zorgt voor meer bezoekers

Met bloggen kun je gerichte teksten schrijven over bepaalde onderwerpen. Wanneer je deze teksten goed structureert en er goede informatie in plaatst zal Google ze gaan waarderen en zullen deze teksten in de zoekresultaten getoond worden. Door te schrijven over onderwerpen die jou gebruikers interessant vinden en door woorden te gebruiken waar ze op zouden kunnen zoeken, kun je meer bezoekers naar je site halen.

voorbeeld
Luuk heeft een bloemenwinkel en wil graag meer bezoekers krijgen op zijn site. Dan zou hij over de volgende onderwerpen blog artikelen kunnen schrijven:

  • Hoe zorg ik ervoor dat bloemen zo lang mogelijk mooi blijven?
  • Welke bloemen zijn geschikt voor buiten?
  • Wat kan ik bij het water in de vaas doen zodat bloemen minder snel verwelken?

Dit zijn allemaal onderwerpen waar potentiële bezoekers van de site van een bloemenwinkel meer over zouden willen. Door hier artikelen over te schrijven kun je dus mensen die met Google naar deze onderwerpen zoeken naar jou site halen.

2. Bloggen zorgt voor autoriteit

Net als academici die veel publiceren of bedrijven die white papers beschikbaar stellen, wordt jij een autoriteit binnen je vakgebied als je jouw expertise deelt. Dit kan perfect via een blog.

Door je kennis te delen met anderen, zien mensen dat jij daadwerkelijk over die kennis beschikt. En wanneer ze weten dat je over kennis beschikt, zullen ze je eerder als autoriteit zien!

Het mooie is: Google denkt hier exact hetzelfde over! Wanneer je jouw kennis deelt met je bezoekers of klanten via een blog zal Google je ook als autoriteit zien en de pagina’s en artikelen van jouw website meer gaan waarderen. Daardoor zul je uiteindelijk hoger komen in de zoekresultaten.

3. Bloggen zorgt voor diepgang op je website

In blogartikelen kun je allerlei onderwerpen behandelen. Zo kun je schrijven over een mijlpaal binnen je onderneming (goed voor de relatie met je klanten! Komt later nog aan bod) of over het laatste wetenschappelijk onderzoek binnen je vakgebied. Door te bloggen over allerlei onderwerpen bouw je een soort van mini-wikipedia binnen je eigen website op.

Deze gedachte sluit perfect aan bij het vorige punt. Door je eigen (mini) wikipedia te schrijven gaan Google en je bezoekers jouw als autoriteit zien. Zeker wanneer je de claims in je artikelen voorziet van sterke bronnen en argumenten.

Wanneer je een echte kennisbank hebt opgebouwd kunnen mensen alles vinden over jouw vakgebied op jouw website. Daardoor heeft je website echt diepgang en kun je bezoekers vangen in jouw web van kennis en informatie.

4. Bloggen zorgt ervoor dat je nadenkt over je vakgebied

Om artikelen te kunnen schrijven kun je putten uit je eigen kennis en ervaring. Soms moet je echter dingen onderbouwen of ben je niet meer helemaal zeker van bepaalde zaken. Op dat moment ga je zoeken/lezen/googlen/facebooken/vragen/etc… totdat je het wel weet om vervolgens een goed artikel af te leveren op je blog.

Nu kan je denken: Dat zoeken kost met hartstikke veel tijd. 

En ja, dat klopt. Het kost veel tijd. Maar is het weggegooide tijd? Nee dat zeer zeker niet.

Door onderzoek te doen leer je van alles over je vakgebied wat je misschien nog niet wist en je leert over zaken die veranderd zijn of er nog niet waren toen je nog in de boeken zat.

Bloggen zorgt ervoor dat je continu bezig bent met het opfrissen van je kennis en bezig bent met wat er gebeurd in jouw vakgebied.

5. Bloggen zorgt voor meer links naar jouw website

Meer (kwalitatieve) links, hogere plek in Google. Dit is een feit. Wanneer er meer kwalitatieve en relevante sites naar jou linken, zul je hoger eindigen in Google. Dit is heel logisch want Google kijkt graag naar de populariteit van een website. Zijn er veel andere sites die over jouw site praten (en dus ook linken naar jouw site) dan is je site waarschijnlijk populair en verdient deze een hogere positie in Google.

Maar hoe krijg je die links? Op heel veel manieren, en ook door te bloggen!

Schrijf jij namelijk interessante artikelen die het waard zijn om te delen? Dan zullen andere deze waarschijnlijk ook gaan delen en als die sites ook netjes zijn, plaatsen ze een link naar jouw website. In plaats van zelf op zoek te gaan naar links, krijg je ze dus automatisch. Dit noemen we ook wel link earning.

Een goed voorbeeld van link earning zijn infographics. Dit zijn hele informatieve afbeeldingen over een bepaald onderwerp die je plaats op je blog. Infographics zijn handig om snel – en vaak op een leuke wijze – informatie over te brengen. Daarom worden ze ook vaak gedeeld. Hieronder staat een voorbeeld van een infographic die gaat over bloggen en waarom bloggen belangrijk is (die dus voor mij het delen meer dan waard is!)

Infographic-Why-blogging-is-good-for-your-business

Bron: Hubspot.com

Hulp nodig bij het starten met bloggen?

Wij helpen je graag op weg! We kijken bijvoorbeeld waarover je zou kunnen schrijven, aan wie je de artikelen zou kunnen richten en hoe je een artikel inricht zodat Google hem ook graag leest.

Uiteraard is het ook mogelijk dat wij artikelen voor jou schrijven indien je daar zelf geen tijd voor hebt. We kunnen ook een aantal artikelen voor je schrijven zodat je kan zien hoe wij het doen en dat jij – of een van je werknemers/collega’s – het vervolgens overneemt.