Doe de SEO quickscan Skip to main content

Om bovenaan in Google te komen op jouw lokale zoektermen, zijn goede backlinks een belangrijk element. Volgens een onderzoek van MOZ, een Amerikaans bureau voor internet marketing, zijn sterke backlinks een van de belangrijkste factoren om bovenaan te komen.

Of je nou al met ons samenwerkt of niet, jij kan altijd zelf ook wat doen om (extra) backlinks te bouwen. In dit blog artikel gaan we in op het belang van backlinks en praktische tips om backlinks te krijgen.

Wat zijn (back)links?

Een backlink is een vermelding van een website naar een andere website, vaak vallen deze backlinks op doordat ze blauw gekleurd zijn. Deze links kennen verschillende namen: backlinks, links, hyperlinks, link vermeldingen. Het gaat hierbij eigenlijk altijd om hetzelfde.

Hieronder zie je de Wikipedia pagina over Google, daarin zie je verschillende blauwe stukjes tekst. Dit zijn links. Een link kan naar een andere website verwijzen, maar ook naar een andere pagina binnen dezelfde website. Dit noemen we interne links en externe links.

Dan heb je nog inkomende en uitgaande backlinks. Inkomende zijn de links van andere websites naar jouw website, die “komen dus binnen”. De uitgaande backlinks zijn links die vanaf jouw website verwijzen naar een andere website.

Waarom zijn links belangrijk?

Het internet bestaat tegenwoordig uit miljarden websites, zoekmachines zoals Google proberen al deze websites te rangschikken voor bepaalde zoekopdrachten. Dit doen ze op basis van teksten, snelheid, veiligheid, relevantie, én backlinks.

Volgens een onderzoek van MOZ zijn backlinks ontzettend belangrijk, hieronder zie je de onderzoeksresultaten in een grafiek. Zoals je ziet, zijn backlinks dus de belangrijkste factor  voor ‘normale’ SEO en de 2e belangrijkste factor voor lokale SEO.

Dit is zo, omdat het internet als een groot spinnenweb is. Voor zoekmachines is het ontzettend lastig, zo niet onmogelijk, om al deze websites goed te rangschikken. Echter, des te meer lijnen er naar één website wijzen, des te meer waarde deze zal hebben, aldus Google.

De-ranking-factoren-volgens-MOZ-Linkbuilding-640x400

Hoe krijg ik extra lokale links?

Zoals we al zeiden, of je nou al met ons samenwerkt of niet, jij kan altijd zelf ook wat doen om (extra) backlinks te bouwen. Om dit te doen zijn er verschillende tactieken, daar gaan we hieronder per tactiek verder op in.

1. Schrijf content die andere (lokale) bedrijven en websites interessant vinden

Hier zijn verschillende opties in. Je kan eigenlijk zo creatief te werk gaan als je zelf wilt. Enkele goede voorbeelden (die in de praktijk al goed gewerkt hebben):

  • een blog over het voorkomen van blessures – fysiotherapeuten
  • een gids voor het verhelpen van een verstopte WC – loodgieters
  • een gids met de beste activiteiten om te doen na het uiteten – restaurants
  • een gids voor het voorkomen van stress – massagesalon

Zo zijn er nog héél veel andere ideeën voor relevante content. Schrijf deze content, of laat deze schrijven, en stuur deze vervolgens rond naar de meest relevante bedrijven en websites. Een lijst met lokale evenementen kan interessant zijn voor alle horeca bedrijven. Een gids met avond activiteiten is interessant voor bars, theaters, bioscopen, etcetera.

Daarnaast hebben lokale kranten en tijdschriften vrijwel altijd interesse in relevante, lokale content. Denk hierbij vooral “wat zou ik zelf willen lezen?”.

2. Prijs-links

Je kent het vast wel, prijzen voor “de beste … van 2019”. Competities en awards voor bedrijven, ondernemers, initiatiefnemers, enzovoorts. Dit zijn vaak competities die worden opgezet door lokale nieuws bedrijven. Maar deze competities kunnen je ook mooie links opleveren!

Deze competities krijgen namelijk veel aandacht, vooral op de website van de organisator zelf. Zorg dus dat je genomineerd wordt en vermeldt wordt op de website met jouw bedrijf (inclusief link natuurlijk!).

Hoe krijg je deze gevonden? Vraag het aan bevriende ondernemers en aan de lokale ondernemersvereniging, via-via werkt hier vaak het beste voor.

3. Ondernemersverenigingen

Dit lijkt me een vrij duidelijke: ben je lid? En heeft de vereniging een website? Vraag dan om een vermelding. Dit kan met een stukje tekst over jouw bedrijf, of (ouderwets) met je logo.

4. Sponsoring

Als lokale ondernemer is de kans groot dat je lokale sport en recreatie verenigingen sponsort. Je raad het al: vraag hen om een link naar je website te plaatsen! Dit kan met een stukje tekst, je bedrijfsnaam of afbeelding.

5. Speciale partners

Heb je een samenwerking met een andere lokale ondernemer die relevant is aan jouw bedrijf? Dan is het mogelijk interessant om aan hen te vragen of ze jouw bedrijf willen vermelden op hun website.

Een goed voorbeeld hiervan is een restaurant en theater dat samen een “night out package” aanbieden. Een diner plus kaartjes voor de voorstelling. Bij een dergelijke samenwerking kan het dus heel interessant zijn om elkaar op je website te vermelden. Maak hierbij wel goede afspraken hoe je elkaar plaatst (met het logo, met de bedrijfsnaam, waar op de website, etcetera).

6. Milieuvriendelijke links (of MVO links)

Onderneem je milieuvriendelijk? Heel goed, dat horen we graag 🙂 Maar wist je dat dit je ook goede backlinks kan opleveren? Er zijn namelijk ontzettend veel websites over groen ondernemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het aanbieden van werkplekken voor mensen met een beperking, enzovoorts.

Zoek deze websites op in Google en vraag ze om jouw bedrijf te vermelden. Als je écht voldoet aan de eisen, dan hebben deze websites daar doorgaans geen enkel probleem mee.

Een goed voorbeeld hiervan is de website over MVO Nederland.

7. Stageplekken

Een andere optie is het vermeld worden op websites van stage-organisaties. Denk aan de SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven). Heb je een accreditatie om stageleerlingen aan te nemen? Dan kan je waarschijnlijk een vermelding krijgen op hun website, mail ze daar gewoon eens voor.

8. Verkooppunt-links

Verkoop je een bepaald merk? Ben je onderdeel van een franchise? Benader dit overkoepelende merk of bedrijf dan eens voor een vermelding op hun website. Veel fabrikanten doen dit standaard, zodat consumenten meteen kunnen zien waar ze deze producten kunnen kopen. Maar deze databases zijn vaak niet up-to-date.

Ga dus eens na of je bij alle merken al vermeldt wordt. Niet? Dan ligt hier dus een mooie kans voor een extra backlink.

9. Websites van de overheid

Ja, dat lees je goed. Denk dan niet meteen aan de website van bijvoorbeeld de Rijksoverheid (mocht je daar een link kunnen ‘regelen’ zou dat héél mooi zijn). Maar denk aan je gemeente, dorp/stad of misschien zelfs provincie. Al deze organisaties hebben een eigen website. En op al deze websites proberen ze de bezoekers te voorzien van de beste informatie.

Bijvoorbeeld: de website van de gemeente biedt informatie over trouwlocaties in de gemeente. Heb jij een restaurant, bar of hotel met een geschikte ruimte? Dan kan je de gemeente benaderen om jouw bedrijf te vermelden (uiteraard met link naar je website).

Conclusie

Zo, hopelijk heb je wat aan onze tips. Voor de bedrijven die al klant bij ons zijn, deze 9 methodes zijn effectief en een goede aanvulling op de linkbuilding die wij al voor jouw bedrijf doen.

Wat je wellicht merkt aan deze 9 methodes, is dat ze niet alleen een backlink op (kunnen) leveren, maar dat ze ook direct extra klanten opleveren. Het verkrijgen van extra links geeft je dus 1) meer kracht in de zoekmachine én 2) meer zichtbaarheid.

Heb je vragen over het krijgen van lokale links voor jouw bedrijf? Of ben je benieuwd hoe jij dat het beste voor jouw bedrijf kan inzetten? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag.

Heb je een gouden tip voor een methode die wij over het hoofd gezien hebben? Dan horen we dat natuurlijk ook graag!