Linkbuilding 

Linkbuilding is iets waarmee je door verbetering op het internet sneller gevonden kunt worden.

Het creëren van voldoende backlinks met relevantie kan er voor zorgen dat posities in Google verbeteren. Het kan zo maar eens het verschil maken tussen een groot succes en een catastrophe.

Ook in 2021 is linkbuilding opnieuw bepalend voor het succes van websites. Daarom nemen we je mee langs enkele inzichten op het gebied van linkbuilding. 

Kwalitatieve backlinks

Het is niet zo dat er maar één soort backlink of één vorm van linkbuilding bestaat. Er bestaan maar liefst drie soorten backlinks.

  •         Er bestaan natuurlijke backlinks die door anderen worden gelegd zonder dat je dit doorhebt. Het gaat hier om een kwalitatieve link die naar content verwijst op je site. Wat we hiermee bedoelen is dat er een link wordt geplaatst anderen in blogs of artikelen waarmee mensen op jouw site kunnen uitkomen.
  •         Daarnaast bestaan er zelf gerealiseerde links. Deze worden vooral toegevoegd op forums en in comments.
  •         Tot slot bestaan er ook zelf geïnitieerde links. Deze worden vooral gerealiseerd op basis van linkbuilding activiteiten. Dit is wat wij doen bij Van Dongen Online. Wij plaatsen content op websites die verwant zijn aan jouw branche, zo krijg je bezoekers die geïnteresseerd zijn in wat jij verkoopt.

Wat ook belangrijk is, naast het feit dat kwalitatieve backlinks op de juiste manier worden gerealiseerd, is dat je ook er voor zorgt dat alle mogelijkheden op jouw website zelf volledig wordt benut.

Denk hierbij aan de technische vlakken zoals meer snelheid en stabiliteit. Een website die er vaak uit ligt of traag reageert schrikt klanten af. 

Waarom is linkbuilding zo belangrijk?

Met linkbuilding ligt de nadruk vooral op Google en het bieden van kwalitatieve, relevante links en goede content. Dit rechtvaardigt jouw positie in Google op dit moment.

Wanneer er op het internet (op jouw site en in andere blogs en artikelen) veel kwalitatief goede content over jouw bedrijf te vinden is, dan zul je een hogere positie krijgen in de zoekmachine.

De juiste linkbuilding strategie

  •         Het willen manipuleren van het algoritme heeft absoluut geen zijn. Je kunt niet ‘door Google heen werken’ en dingen doen als links kopen of op een andere manier een hogere positie verkrijgen. Het is belangrijk dat de richtlijnen van de zoekmachine goed worden gevolgd wanneer we het hebben over zoekmachine optimalisatie. Een penalty van Google heeft een hoop vervelende gevolgen.
  •         Daarnaast is de relevantie van de content ook ongelooflijk belangrijk. De links moeten op een autonome manier worden opgebouwd, dit zorgt er voor dat andere mensen sneller linken naar jouw website. Dat is een van de belangrijkste uitgangspunten van een goede linkbuilding strategie.

Allebei de aandachtspunten kosten een hoop tijd, het opbouwen van goede links vergt een hoop expertise en aandacht. Het is ook zeker een slecht idee om te proberen in korte tijd zo veel mogelijk links proactief op te bouwen. Wanneer je resultaat wilt halen dat de langetermijn successes zeker stelt dan is het belangrijk om genoeg expertise te hebben en geduldig te zijn. 

Onderzoek

Het is niet enkel dat wij het zeggen, het feit dat linkbuilding van vitaal belang is werd bewezen met keihard onderzoek. In 2017 voede Moz het SEO Ranking Factors-onderzoek uit. Dit geeft een duidelijk beeld af van het feit dat externe linkjes geplaatst op de juiste manier zorgen voor een duidelijke groei van internetbedrijven. Andere factoren die naar boven kwamen als essentieel waren autoriteit, de juiste balans tussen kwaliteit en kwantiteit, en ankerteksten staat met 29% nog altijd ruim op de nummer 1 positie.

Trucs van vroeger zijn verleden tijd

Wanneer we de uitkomst van dit onderzoek bekijken dan is het al vrij duidelijk dat de SEO trucs van vroeger van het realiseren van zo veel mogelijk links in korte tijd toch echt verleden tijd zijn. Zoekmachine optimalisatie wordt steeds belangrijker, maar helaas ook steeds moeilijker om tot een succes te brengen. Wanneer je wilt overleven en de concurrentie voor wilt blijven dan kun je bijna niet meer om de essentie van expertise heen.

Wanneer je denkt aan een effectieve linkbuilding strategie dan zijn er een aantal factoren die je altijd in gedachten moet houden en waar wij ons vooral mee bezig houden. 

-1 Het juiste aantal links

Het is belangrijk dat externe linkbuilding met beleid wordt uitgevoerd. Dat is ook waar bij Van Dongen online vooral de focus op ligt. Google wordt telkens weer strenger op het misbruiken van externe links, en het krijgen van een penalty is tegenwoordig allesbehalve moeilijk.

Zodra Google het idee krijgt dat links met het het uitgangspunt van marketing worden opgebouwd meer dan dat de content inhoudelijk relevant is, dan kan de website hiervoor worden gestraft en dan wordt vindbaar zijn op Google alsmaar lastiger.

Wat we doen bij Van Dongen Online is het leveren van content dat vanuit kwalitatief oogpunt aansprekend is en ook relevant, op basis van de content wordt vaak het resultaat bepaald.

Er is niets mis met het gebruiken van een beetje marketingperspectief, dat tolereert Google wel, maar hier moet men altijd extreem voorzichtig mee zijn.

Daarnaast is ook het effect van relevante content essentieel voor succes. Waar met name de focus moet liggen, is het realiseren van content die inhoudelijk goed is en ook echt contact zoekt met mensen voor wie deze content op inhoudelijk vlak ook echt interessant is.

-2 Kwaliteit van backlinks

Het lijkt een klein dingetje dat wellicht niet super relevant is, maar de kwaliteit van backlinks waarborgen met zoekmachine optimalisatie is lang niet zo makkelijk als van te voren wellicht denkt. Externe links variëren op het gebied van kwaliteit heel erg veel.

Met backlinks die kwalitatief goed zijn moet je denken aan het plaatsen van links op kwalitatieve goede sites met autoriteit die ook echt de potentie hebben om de ranking in de zoekmachine te verbeteren.

Een belangrijk aandachtspunt op dat gebied is de populariteit van de website waarop een link naar jouw website wordt geplaatst. Deze meten we met behulp van de pagerank van de pagina. Des te hoger deze is, hoe rendabeler de beslissing zal zijn om hier een link te plaatsen.

Dit zijn factoren die we bij Van Dongen Online allemaal in de strategie meenemen. We maken gebruik van geavanceerde tools om de potentie van een bepaalde beslissing als onderdeel van de strategie in te schatten, om zo te bepalen waar content moet worden geplaatst.

-4 Het aantal links telt enkel één keer.

Het is dus niet zo dat het helpt om van een bepaalde site diverse pagina’s naar jouw eigen website toe te linken. Dit is een strategie waarvan je hoopt dat hij je makkelijk veel oplevert, maar dit werkt averechts.

-5 Relevantie van ankerteksten in artikelen

Waar we bij Van Dongen Online ook heel nauwkeurig naar kijken is de relevantie van de ankerteksten van de links. De ankertekst is in feite de tekst die wordt gebruikt om een link onder te plaatsen, bijvoorbeeld: ‘Klik hier’ of ‘Bekijk het veelzijdige aanbod op website.nl!’

In de beoordeling door Google worden ankerteksten altijd meegenomen op het gebied van relevantie. Wanneer veel ankerteksten bijvoorbeeld veel ankerteksten gaan over LED lampen die leiden naar jouw website, dan zal Google er gaandeweg vanuit gaan dat jouw site een relevante uitkomst is voor een zoek ingave met betrekking tot LED verlichting.

Uiteraard ligt het nog wel iets gecompliceerder, maar dit is in een notendop hoe ankerteksten in elkaar zitten.

Actualiteit is ook belangrijk bij goede linkbuilding

Nog een factor waar bij Van Dongen Online ook de focus naartoe gaat, de actualiteit van de links. Dit is ook iets wat we continu monitoren. Dit wordt namelijk ook meegenomen door Google. Des te meer links er gegenereerd worden richting een bepaalde pagina, des te meer dit een indicatie is voor Google dat de pagina actueel en dus relevant is. En zoals we al vaker hebben benoemd, relevantie van content wordt door Google beloond!

Actualiteit vereist expertise

Ook het gebied van actualiteit vereist vandaag de dag SEO expertise. Het is namelijk een stuk lastiger dan het lijkt.

Aan de hand van de vorige alinea zou je denken: ‘Oké, dan is het belangrijk dat er zo veel mogelijk links worden geplaatst naar mijn website in korte tijd.’

Maar dat is niet helemaal hoe het werkt. Theoretisch zou je zeggen dat dit een aantrekkelijke optie is, maar het is beter hier toch vanaf te zien en voor de expertise van VDO te kiezen.

  •         Er moet namelijk een specifiek en optimaal aantal pagina’s worden gekozen om naartoe te linken. Deze moeten worden geselecteerd in mate van aantrekkelijkheid, dit kan gedaan worden met geavanceerde data tools.
  •         Er moet een relevante ankertekst worden gekozen, ook dit is lastiger te bepalen dan je denkt.
  •         Vervolgens moet er een plan worden gemaakt voor de links, hier komt tijdmanagement bij kijken. De links moeten allemaal op het juiste moment en met regelmaat worden geplaatst. Hier is inzicht en ervaring voor nodig. Wanneer je dit te snel of te langzaam doet dan kan dit negatieve gevolgen hebben.
  •         Ook moet er sprake zijn van een plan op het gebied van exponentiële toename. Deze moet ook aan de hand van een technische analyse worden bepaald.

Het is minder makkelijk om vijf links naar dezelfde pagina te plaatsen in hetzelfde tempo dan vijf links naar diverse pagina’s met hetzelfde regelmaat. Dit klinkt wellicht logisch, maar zoals eerder gezegd tellen links op een bepaalde pagina naar een pagina slechts één enkele keer. En daar komt dan de eerder genoemde gedachte nog eens bij dat des te meer links je legt richting een bepaalde pagina, des te sneller de zoekmachine dit ziet als een relevante pagina.

Meer mensen bereiken met jouw product of dienst

Over het algemeen is linkbuilding uitbesteden een van de beste mogelijkheden. Uiteraard, dit kost geld. Maar met linkbuilding uitbesteden bij Van Dongen Online krijg je te maken met een team van experts die weten wat ze doen en is succes gegarandeerd. Je doet een investering, maar je krijgt er meer geld voor terug dan dat je er in stopt.

Google is vandaag de dag een van de meest ingewikkelde tools. Het is niet meer zo eenvoudig als 10 jaar geleden. De concurrentie neemt toe, en daarom wordt zoekmachine optimalisatie alsmaar belangrijker. Eerder kon je het zonder expertise redden, vandaag de dag is gaat dat niet meer.

Onze linkbuilding

Wij zijn Van Dongen Online, een linkbuilding bureau en SEO expert dat jou kan helpen groeien. Met ons zijn de mogelijkheden altijd overal te vinden en samen met jou gaan we werken aan een mooie toekomst voor jouw bedrijf.

Wij hebben meer dan vijf jaar ervaring in zoekmachine optimalisatie en wij zijn een team met een jonge en enthousiaste mentaliteit. Wij stellen ambitieuze doelen, en kijken verder dan enkel jouw website. Wij kijken ook naar hoe de concurrentie dingen aanpakt, zodat we dit kunnen gebruiken om jou te helpen de concurrentie voorbij te streven en voor te blijven.

Wij hielpen al meer dan 100 ondernemers. Wij hopen dat jij de volgende bent. Wij werken samen met jou aan meer groei. Haal ons in huis en gun je onderneming een rendabele toekomst! 

Hoe gaan we te werk?

Wij gaan verder dan jouw wensen. Wij gaan tot het gaatje om de extra stappen te zetten die prestaties leveren die jouw verwachtingen te boven gaan. Wij streven niet enkel naar tevredenheid, maar naar absoluut succes.

Allereerst doen we een analyse op het gebied van keywords. Dan weten we precies waar de focus op moet liggen met een succesvolle strategie.

We doen niet enkel een keyword analyse, maar ook een technische analyse. Hiermee kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid, snelheid en veiligheid van de website.

Ook leveren we content en verbeteren we de interne structuur en zorgen we voor een optimale conversie van de website.

Ook gaan we uiteraard aan de slag met backlinks, we focussen ons op kwaliteit waarmee jouw website in de ranking omhoog schiet. Kwaliteit en relevantie is waar wij ons op richten, alles voor de beste resultaten en de groei van jouw onderneming.

1-      We plannen eerst een gesprek in waarin wij een rapportage leveren van de stand van zaken van jouw website, de nodige informatie dient vooraf te worden geleverd. Zo krijg jij een volledig open en eerlijk inzicht in waar je staat.

2-      Vervolgens werken we richting een overeenkomst waarin we volledig eerlijk zijn in wat er goed gaat, maar ook in wat er niet goed gaat. Zo krijg jij een transparant overzicht in wat wij voor jou kunnen betekenen.

3-      Vervolgens gaan we aan de slag met een succesvolle linkbuilding strategie. We voeren de bovengenoemde analyses uit en we gaan aan de slag met het aanleveren van content en het uitvoeren van effectieve linkbuilding.

4-      Tot slot, we blijven continu optimaliseren. We geven jou constant inzicht in wat er al is bereikt en ook wat er nog beter kan.

Linkbuilding uitbesteden bij ons is altijd een succes!

Simpel gezegd haal je met ons gewoon meer uit jouw site, je krijgt meer leads door onze succesvolle strategieën waarmee je uiteindelijk meer conversies zult ontvangen die leiden tot een grotere winstgevendheid van het bedrijf.

Wij leveren zowel lokaal als internationaal. Wij bieden onder meer SEO diensten in de V.S, Engeland en Duitsland. Wij hebben webwinkels met een omzet van meer dan vijf miljoen geholpen met hun SEO.