Doe de SEO quickscan Skip to main content

Social Media is een bekend begrip, en we zijn allemaal wel bekend met platformen als Facebook en Instagram. Maar hoe zet je deze kanalen goed in voor jouw bedrijf? Dat is Social Media Marketing (SMM). In dit blog gaan we hier verder op in.

“Social media” is een manier voor mensen om online te communiceren en te interacteren. Hoewel het al sinds het begin van het World Wide Web bestaat, hebben we de afgelopen 10 jaar een stijging gezien in zowel het aantal als de populariteit van sociale-mediasites. Het wordt sociale media genoemd omdat gebruikers zich in een sociale context met (en rond) het internet bezighouden, wat conversaties, commentaar en andere door gebruikers gegenereerde annotaties en interacties tussen gebruikers kan omvatten.

Het publiceren van content is de afgelopen jaren exponentieel eenvoudiger geworden, waardoor het gebruik van sociale media enorm is toegenomen. Niet-technische webgebruikers zijn nu in staat om gemakkelijk inhoud te creëren op een snel groeiend aantal platforms. Het web van vandaag is verschoven van een “één-op-veel” methode van engagement naar een “veel-op-veel” methode van engagement, en we zijn er dol op.

Voor bedrijven brengt de verschuiving in het ‘webconsumentisme’ en de daarmee gepaard gaande stijging van de sociale media zowel kansen als verantwoordelijkheden met zich mee. Alleen al de hoeveelheid gegevens die klanten via sociale media beschikbaar stellen, maakt web marketeers waarschijnlijk erg blij.

De echte magie ligt echter in de mogelijkheid om via sociale media duurzame en schaalbare relaties met het klantenbestand van uw organisatie te laten groeien. Net zoals het gedrag van uw klanten is verschoven, zo zijn ook hun verwachtingen voor die van u veranderd. Of uw bedrijf nu luistert en betrokken is of niet, klanten hebben gesprekken die relevant zijn voor uw bedrijfsvoering.

Het is beter om deel uit te maken van het gesprek, toch? Zo houdt u controle, kunt u op vragen en ontwikkelingen inspelen en kunt u uw doelgroep meer aanbieden.

Waarom heeft mijn bedrijf social media nodig?

Of u nu een kleine, lokale onderneming runt, of een wereldwijde onderneming leidt, de bovenstaande statistieken maken het duidelijk: uw klanten zijn online. Ze bevinden zich op sociale kanalen met hun vrienden, collega’s en andere merken. Ze zijn op zoek naar informatie, aanbevelingen en entertainment. Als uw bedrijf niet in de buurt is om te antwoorden, zal een concurrent dat wel zijn. De kans is zelfs groot dat uw concurrent uw klant wél helpt en meeneemt naar hun website, winkels en producten.

Er zijn tal van mogelijkheden om waarde toe te voegen – zelfs tot vreugde van klanten – en het maken van die verbinding kan helpen bij het opbouwen van een relatie met een bedrijf, merk of vertegenwoordiger. Deze relaties vormen de basis voor wat uiteindelijk een van uw grootste marketingmiddelen kan worden: de belangenbehartiging van de klant.

Belangenbehartiging is het nirwana van sociale media en het is door middel van belangenbehartiging dat uw inspanningen echt geschaald kan worden. Social media is een extra kanaal vanuit uw bedrijf, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld uw website, is social media open en eerlijk.

Op social media kunt u bijvoorbeeld vertellen over de sfeer binnen uw bedrijf, de mensen binnen de organisatie, naast de standaard productlanceringen en andere conversie-gerichte uitingen.

Ambassadeurs helpen jouw bedrijf verder

Het identificeren van potentiële ambassadeurs is een goede eerste stap. U kunt gebruik maken van sociale tools, site gegevens, klantgegevens en uw eigen waarnemingen om u te helpen uitzoeken welke klanten waarschijnlijk voor uw merk zullen gaan vechten.

Waar zijn deze ambassadeurs naar op zoek? Zoeken ze erkenning? Willen ze exclusieve toegang tot bepaalde informatie? Willen ze als eerste op de hoogte gebracht worden van nieuwe producten? Het is belangrijk dat je uitzoekt wat deze mensen willen hebben van jouw bedrijf, zodat jij ze dit vervolgens kan gaan aanbieden.

De overgang van een passief web naar een interactief web heeft veel veranderingen met zich meegebracht die van invloed zijn op de manier waarop individuen met elkaar in contact komen en ook op de manier waarop bedrijven werken. In dit stadium van het spel is het eerlijk om te zeggen dat een aanwezigheid op het web cruciaal is voor het succes van een bedrijf. U kunt niet vooruitkomen als u de online gesprekken van uw klant negeert of ervoor kiest om de andere kant op te kijken. Gebruik deze kans om dichter bij uw publiek te komen dan ooit tevoren – bereik meer mensen op een echte en authentieke manier, krijg meer kwalitatief verkeer naar uw website, vergroot de autoriteit van uw merk, betrek de mensen die het gedrag van uw klanten beïnvloeden en verkrijg de gegevens die nodig zijn voor belangrijke zakelijke beslissingen.

Misschien is een betere vraag, waarom zou uw bedrijf geen gebruik maken van sociale media?

Hoe kan social een springplank zijn voor succes in andere marketingkanalen?

De klantbeleving begint niet bij social media. Daarom is social media een verlengstuk van je bestaande activiteiten. Heb je een webwinkel? Dan is de kans groot dat klanten beginnen vanuit Google, middels SEO of SEA binnenkomen op de website en vaak al een order plaatsen voordat ze in contact komen met jullie social media kanalen.

Het is daarom belangrijk dat u precies achterhaald welke rol social media kan spelen binnen uw bedrijf, zodat het écht van toegevoegde waarde kan zijn voor uw bedrijf.

Voor een webwinkel kan social media een kanaal zijn om nieuwtjes, leveringen, productnieuws en andere actuele zaken te delen. Voor een lokaal klein bedrijf kan social media een ideaal middel zijn om direct in contact te komen met klanten.

Relaties

Uiteindelijk willen we allemaal relaties opbouwen. Met partners, leveranciers, klanten en meer. En laat social media daar nou net een perfect middel voor zijn.

Social Media heeft de muren tussen individuen gesloopt, we staan inmiddels in contact met iedereen die een online account heeft.

Een goed voorbeeld van het opbouwen van relaties zijn influencers, mensen met een grote schare volgers. Deze mensen bieden jou als merk een kans om invloed uit te oefenen over mensen die geinteresseerd zouden kunnen zijn in jouw producten.

Maar om een succesvolle samenwerking op te zetten met een influencer, is het zaak dat je eerst een goede relatie opbouwt. Dat gaat niet direct (tenzij je ervoor betaald) en vergt het rustig aan opbouwen van deze relatie vanuit beide kanten.

Feedback

Informatie kan in een verbazingwekkend snel tempo worden gedeeld via sociale media en gebruikers wenden zich steeds vaker tot sociale kanalen om informatie in real-time te delen. Deze informatie neemt vaak de vorm aan van meningen, dus als u luistert naar de juiste signalen van uw publiek, kunnen sociale media een onschatbare bron van inzichten en feedback worden.

Als u als bedrijf goed luistert naar wat uw klantenkring zegt op social media, kunt u wellicht besparen op klantenservice, nieuwe producten voor productie al testen, klanten nóg tevredener maken en uiteindelijk meer bereiken.

Hieronder zien we een voorbeeld van hoe feedback op social media gedeeld wordt, vaak is dit heel simpel in de vorm van reviews.

Integratie

Social media is niet iets wat je eenvoudigweg kunt ‘tackelen’ met de rest van je marketing-, branding-, PR- en reclame-inspanningen; het moet een volledig geïntegreerd onderdeel van de mix zijn. Zo kunt u een samenhangende en schaalbare ervaring voor uw klanten creëren. Zie het als een middel om een doel te bereiken, en niet als een doel op zich. Bovendien is het niet zo moeilijk als het klinkt.

Zorg ervoor dat u social media zo vroeg mogelijk in uw marketinginspanningen integreert. Op die manier kunt u in iedere stap van uw activiteiten achterhalen hoe social media u juist kan helpen en zaken makkelijker kan maken voor uw bedrijf.

Ga verder met social media

Tot zover dit blog artikel over “wat is social media marketing?”. Hopelijk heb je wat gehad aan onze eerste tips. Dit blog artikel is onderdeel van een grotere gids over social media voor bedrijven, lees de volgende stap binnenkort op ons blog. Zou je de social media van jouw bedrijf op een succesvolle en duurzame manier uit willen besteden? Laat het ons dan weten, wij denken graag met u mee.