Een goed linkprofiel is van ongekend belang, dat staat buiten kijf. Maar voor velen is het onduidelijk hoe men nou een goed linkprofiel moet opbouwen, waar moet je zoeken en hoe haal je een ander over? Maar hier hebben we het al direct over link building, het zelf ‘regelen’ van links. Dit is niet de idealistische wijze van links vergaren, Google wil namelijk dat je links verdient.
Wat is Link earning?
Link earning houdt simpelweg in dat je jouw website zo inricht en dat jij je zo inspant om links te verdienen van andere websites. Dit is de meest natuurlijke wijze van het opbouwen van een linkprofiel. Sterker nog: dit is zoals Google het bedoelt heeft sinds halverwege de jaren negentig.
Kwantiteit of kwaliteit
Het belang van links naar je website is ontzettend groot, Google ziet een link van de ene naar een andere website namelijk als een referentie. Een +1, een aanbeveling of hoe je het ook wilt noemen. Toen backlinking nog in de kinderschoenen stond waren er al direct veel slimme (en vooral snelle) jongens bij die hele netwerken aan websites hadden opgezet bedoelt om naar een aantal websites te linken. Toentertijd werd kwantiteit dus nog duidelijk verkozen boven kwaliteit.
Dit is verandert. Kwaliteit is nu de standaard. Google hecht geen waarde meer aan links vanaf websites die:
Link farms komen ook vaak voor in de vorm van ‘directories’, een site opgezet om mensen door te sturen naar een andere website. Startpagina.nl is hier het bekendste Nederlandse voorbeeld van. Maar het verschil is dat een directory als Startpagina wel degelijk relevant én effectief kan zijn.
Het verkiezen van kwantiteit boven kwaliteit wordt nu zelfs afgestraft door Google sinds de invoering van Google Penguin. Deze update zorgt dat niet relevante links minder waard zijn geworden en dat links van link farms zelfs afgestraft kunnen worden. Maar wat is dan wél de bedoeling?
kwalitatieve linkbuilding
Het genereren van links die relevant zijn voor jouw website (linkbuilding). Een website met alle ondernemers van jouw gemeente is al erg relevant, nog relevanter is een samenwerkingspartner, een leverancier of een klant die naar jouw website linkt.
Link earning
Wat Google nog beter vindt is link earning. Door het schrijven / maken van goede content willen andere links van zelf naar jouw website linken. Maar hoe ga je dit doen?
- Actueel nieuws, beter nog: de eerste met nieuws uit de branche
- Vak kennis vertalen naar hapklare tekst
- Regelmatig nieuwe content aanleveren
- Uniek zijn qua content
Door dit met regelmaat te doen en mensen in de branche regelmatig van bruikbare tips te voorzien zal je een autoriteit zijn binnen jouw vakgebied.
Bruikbare tips
Zorg dat je zelf, binnen jouw artikelen, linkt naar autoriteiten binnen jouw branche. Door naar hen te linken verschijn je vaak op hun radar, en als zij wederzijds geïnteresseerd zijn krijg je nog even een linkje terug.
Helaas is link earning voor velen geen toepasbare en realistische strategie. Het is niet altijd mogelijk om als eerste iets te schrijven, of om je überhaupt altijd bezig te houden met het maken van content. Maar link earning zou wel het uitgangspunt moeten zijn voor jouw strategie.