Search Engine Optimization (SEO) specialist

Van Dongen Online is specialist in Search engine optimization in de regio Uden. Bent u op zoek naar een SEO in Uden of omstreken? Wij leveren SEO op vaste basis, we denken mee in jouw website, geven advies en scoren voor jou! En het beste van alles? Dit doen we allemaal zonder contract, dus u zit nergens aan vast!

Search Engine Optimization, meestal afgekort tot SEO, richt zich volledig op het organisch en dus onbetaald scoren op zoektermen in Google. Het is een hele dienst an sich geworden. Maar dat is ook niet gek, want met het goed scoren in Google (en andere zoekmachines…) valt immers veel geld te verdienen. We leven in een tijd waarin we steeds meer online zijn, waar we steeds meer en steeds frequenter gebruik maken van het internet. We gebruiken het internet om informatie op te doen, producten te kopen, muziek te luisten, video’s te kijken, te communiceren met elkaar, en natuurlijk om te Facebooken.

Dus dan is het ook niet gek dat Google, als de navigatie door dit enorme pad een immens groot bedrijf is geworden. In dit artikel willen we je alles vertellen over Search Engine Optimization, welke pijlers vallen er onder, waar moet je absoluut rekening mee houden en wat je ook vooral niet moet doen. Navigeren door deze pagina gaat eenvoudig dankzij onderstaande navigatie structuur, klik op een van de links en je komt vanzelf bij dit onderdeel uit.

Wat is On-page en off-page?

We onderscheiden binnen zoekmachine optimalisatie grofweg drie pijlers, dit zijn: on-page, off-page, en technische SEO. We vertellen je hieronder meer over on-page optimalisatie.

On-page is alles wat te vinden is op de pagina, dus als we kijken naar deze pagina zien we helemaal bovenaan het volgende: ons logo, de menu structuur, de social share butons. Daarna komt de ‘content’, hieronder valt het volgende: tekst, afbeeldingen, links en soms zijn er nog video’s te vinden. Tot slot hebben we de footer, waar we contact informatie en algemene informatie vinden. On-page is dus alles wat we op een webpagina kunnen vinden.

Off-page is alles wat buiten onze eigen website om gebeurd. Zo zijn er heel wat andere websites die een link hebben geplaatst naar onze website (alles over linkbuilding), deze links vertegenwoordigen allemaal een waarde. Dus als er een link komt van de website BrabantsDagblad.nl en deze link verwijst naar onze pagina, dan krijgen wij waarde van het Brabants Dagblad naar onze website. Andere off-page factoren zijn social media kanalen, zo telt het mee voor jouw rankings of je veel followers, likes, kringen en connecties hebt. Dus heb je een interessant blog artikel, vergeet deze dan vooral niet te delen binnen de juiste pagina’s!

Wat is technische SEO?

Technische optimalisatie is zoals aangegeven een van de drie grotere pijlers binnen zoekmachine optimalisatie. Technische SEO is alles wat te maken heeft met de website, maar wat óf niet te zien is voor de bezoekers óf wat net te technisch is voor een leek. Denk aan de url structuur, de hosting en snelheid, de leeftijd van het domein en de meta beschrijvingen.

Wat is géén SEO?

Ken je de uitspraak “Alles is marketing”? Nou, deze gaat in onze ogen ook op voor zoekmachine optimalisatie. SEO is alles wat er online gebeurt, dus wat je doet met jouw website, hoe jouw bedrijf actief is op social media, maar ook waar je adverteert. Een advertentie bij bijvoorbeeld het Brabants Dagblad kan betekenen dat zij deze ook online plaatsen, zo beinvlodet het je vindbaarheid weer.

En je zou denken dat offline niets te maken heeft met de vindbaarheid van jouw website. Maar is dat wel waar? De scheiding tussen online en offline wordt steeds dunner, en offline advertenties lijden ook steeds vaker tot online exposure. Denk aan een advertentie bij de lokale voetbal club, deze zou normaal gesproken weinig invloed hebben op jouw website en rankings. Maar doordat jij de lokale club sponsort, is de kans groter dat jouw bedrijf weer meegenomen zal worden in artikelen van bijvoorbeeld kranten en blogs, hierdoor krijg je weer meer online exposure. Dit alles is een gevolg van het feit dat alles steeds meer online gericht is. Maar dit is nogal een opinie stuk, dus dit onderwerp zullen we ongetwijfeld nog bespreken binnen ons blog.

Wat zijn keywords?

Keywords zijn letterlijk sleutelwoorden, maar we bedoelen hier eigenlijk mee wat de sleutelwoorden zijn voor een website. Waar richt je je als website op? Op welke termen zoekt jouw potentiële doelgroep? Voordat we aan de slag gaan met een SEO traject, gaan we eerst goed bekijken wat interessante zoektermen zijn. We wegen deze zoektermen af aan de volgende factoren: zoekvolume, concurrentie, eigen potentie, conversie gerichtheid. Daarnaast kijken we altijd nog naar relevante zaken die per bedrijf kunnen verschillen, want voor een webwinkel kijken we intensief naar hoe we op een product kunnen differentiëren van concurrenten, voor een lokale onderneming gaan we juist kijken naar lokale termen (ook wel long-tail keywords genoemd). Het is een wat lastig verhaal, maar we vertellen je er graag meer over!

Wat is het verschil tussen Search Engine Optimization en Zoekmachine Optimalisatie?

Nou, het enige verschil is eigenlijk dat Search Engine Optimization Engels is, en dat Zoekmachine Optimalisatie Nederlands is. Dus werk je zelf met de Nederlandse term, schrik dan niet als je af en toe de Engelse tegenkomt. De Engelse wordt overigens afgekort tot SEO, de Nederlandse korten we eigenlijk nooit af.

Naast SEO zou je wel eens van de term SEA gehoord kunnen hebben, dit staat voor Search Engine Advertisement. Hier doelen we dus op het adverteren binnen Google middels Adwords. En de overkoepelende naam voor SEO en SEA is SEM, je raadt het al: Search Engine Marketing.

Ben je eigenlijk al overtuigd? Of wil je gewoon meteen een vraag bij ons neerleggen? Neem dan meteen contact met ons op. Mail, bel of vul ons contactformulier in.

Bel 06 53 42 85 10 – Mail info@vandongen-online.nlContactformulier

Linkbuilding

Linkbuilding is het plaatsen van een vermelding van de ene website, naar een andere. Deze vermelding gebeurt in de vorm van een hyperlink. Dit is een opmaak om aan te geven dat een vermelding eenvoudig een klikbaar moet zijn, zodat gebruikers van een website eenvoudig door kunnen gaan naar een volgende pagina. Links worden gebruikt op website, maar deze hyperlinks worden bijvoorbeeld ook gebruikt in tekstverwerkers zoals Word.

Linkbuilding is een van de vele technieken waar Google waarde aan hecht voor het rangschikken van websites in haar resultaat pagina’s. Er zijn veel verschillende meningen over de exacte waarde die Google hecht aan linkbuilding, vroeger was linkbuilding een erg eenvoudige manier om goed te scoren. Maar door vele spam en scam praktijken is Google steeds anders gaan kijken naar linkbuilding.

Wat is betaalde linkbuilding?

Betaalde linkbuilding is het (in)kopen van links. Dit was vroeger een vrij normale methode van linkbuilding, was je bijvoorbeeld op zoek naar links in de interieur branche, dan nam je contact op met een bureau en zij plaatsten tegen betaling in een keer 1000 links naar jouw website. Echter is dit totaal niet de wijze waarop je het vandaag de dag aan zou moeten pakken! Vandaag de dag hoor je je te focussen op organische linkbuilding.

Wat is organische linkbuilding?

Organische linkbuilding is ongeveer het tegenovergestelde van betaalde linkbuilding. Bij organische linkbuilding houden we ons bezig met het verkrijgen van links op een natuurlijke wijze. Dus, welke websites zouden geïnteresseerd zijn om een link naar jouw website te plaatsen? Welke blogs willen misschien een link naar jouw website plaatsen? Alles draait hier om het ‘natuurlijke linkbuilden’.

Wat is spam-linkbuilding?

Spam linkbuilding heeft veel raakvlak met betaalde linkbuilding. Met spam linkbuilding bedoelen we voornamelijk links die totaal niet relevant zijn aan het onderwerp van de website waar naar gelinkt wordt. Denk aan een link vanaf een voetbal website naar een website over schapen… De onderwerpen zijn niet relevant aan elkaar, dit ziet Google ook, dus zij waarderen de link vrijwel niet.

Wat is negatieve linkbuilding?

Kortweg: het spammen met links naar de concurrentie. Door hele slechte spam links in te stellen op websites van concurrenten, worden hun rankings beïnvloedt. Deze methode wordt wel eens gebruikt, maar wij zetten deze zelf nooit in. Wij geloven in het bouwen aan de eigen krijgt, niet aan het neerhalen van een ander.

Wat is interne linkbuilding?

Interne linkbuilding zijn alle links die binnen een website blijven. Dus de linkjes naar de contact pagina, links die je van de ene pagina naar een diensten pagina sturen, of een link binnen een blog artikel die de bezoeker naar een product stuurt. Met interne linkbuilding leggen we als het ware een pad uit voor de bezoeker, zodat hij/zij het optimale pad kan doorwandelen. Voor Google is dit interne pad ook erg belangrijk, want aan de hand van dit pad ziet Google hoe jouw website is opgebouwd. Is het pad logisch opgebouwd? Krijg je nergens foutmeldingen? Is het ook relevant voor een bezoeker?

Wat is tekstuele linkbuilding?

Tekstuele linkbuilding is een term die veelal door SEO-experts wordt gebruikt. We doelen dan op een link die onderdeel is van een grotere tekst. Een voorbeeld van tekstuele links is een link in een blog of kranten artikel, omringd door een alinea over hetzelfde onderwerp. Het voordeel van tekstuele linkbuilding is dat het erg relevant is aan het onderwerp van de website en link, dus het heeft meer waarde dan een ‘simpele link’.

Wat is 'whitehat' en 'blackhat' link building?

Om het verschil tussen beide vormen uit te leggen zullen we per term uitleggen wat het exact inhoudt.

Whitehat is goede linkbuilding. Om te relateren aan de hierboven genoemde vragen, organische linkbuilding, interne linkbuilding en tekstuele linkbuilding vallen normaliter onder whitehat. Met whitehat linkbuilding probeer je op een eerlijke manier waarde te creeeren voor jouw website.

Blackhat is slechte linkbuilding. Onder blackhat linkbuilding vallen betaalde links, spam linkbuilding en negatieve linkbuilding. Hier richt men zich dus op het spammen, snel scoren en het op onnatuurlijke wijze opbouwen van waarde. Deze vorm van linkbuilding wordt steeds sneller en effectiever bestraft door Google.

Google My Business

Google heeft zelf vele mogelijkheden om een de vindbaarheid van jouw website te verbeteren, denk onder meer aan Google Plus en Google My Business. In dit stuk gaan we verder in op Google My Business.

Google My Business (ik kort het nu even af tot GMB) is een overkoepelende web applicatie voor Google Business en Google plus. Dit maakt het makkelijker om jouw bedrijfsgegevens te beheren en overal up-to-date te houden. GMB is een aanvulling op je eigen website en het maakt het mogelijk om wat extra’s toe te voegen aan de resultaat pagina in Google.

Google Plus

Omdat Google Plus en Google My Business erg veel overlapping hebben, trekken we deze even samen. Google Plus is het social media van Google zelf, en omdat het een van hun eigen netwerken is raden we het zeer aan om deze te gebruiken. Ook hier is het mogelijk om actief bezig te zijn, actief te delen. Maar Google+ wordt voornamelijk gebruikt door professionals in de technische en online wereld, dus je kunt jezelf afvragen of het wel zo relevant is voor jouw bedrijf. Mocht het niet echt relevant zijn aan jouw bedrijf, zorg er dan wel voor dat je in ieder geval jouw eigen Google+ pagina goed inricht.

Google My Business - Van Dongen Online

Neem contact op met SEO expert Siem van Dongen. Of ga naar ons contactformulier.

Bel: 06 53 42 85 10

Mail: Siem@vandongen-online.nl

SEO specialist Eindhoven

Social Media

Social Media is een belangrijk onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie, zoals we eerder al aangaven is linkbuilding erg belangrijk voor de waardebepaling door Google. Maar wat is de laatste jaren nou enorm gegroeid? Juist, social media gebruik. Netwerken zoals Facebook worden door iedereen geraadpleegd en we bekijken dagelijks afbeeldingen op Instagram. Social media wordt daarom ook gezien als een soort linkbuilding, want als jij erg veel likes krijgt doe je toch echt iets goed.

Welke social media is goed voor mijn bedrijf?

Als we ons gaan richten op social media is het erg belangrijk om na te denken over de doelgroep, waar bevinden zij zich? Zit de doelgroep op Facebook, LinkedIn, of juist op op Instagram? Neem bijvoorbeeld een advocatenkantoor die zich richt op de professionals. Deze professionals zullen zich vast bezighouden op Facebook, maar is dit ook het platform waar deze mensen benaderd willen worden door een advocatenkantoor? Waarschijnlijk niet, want Facebook is een platform voor privé aangelegenheden. Een advocatenkantoor kan zich dus beter richten op LinkedIn, het platform voor professionals. Heb je een bloemenzaak? Dan is LinkedIn misschien erg relevant als je de B2B klanten wilt benaderen, maar je zou Instagram weer kunnen gebruiken om regelmatig een goede visuele indruk te geven van jouw bloemen. Er is geen minimum of maximum voor het aantal social media accounts wat je als bedrijf moet hanteren, maar overweeg goed welke je gaat gebruiken én waarom je dit netwerk gebruikt om jouw doelgroep te benaderen.

Is er een overkoepelende social media tool?

Ja, deze zijn er inderdaad. Er zijn veel tools die het mogelijk maken om meerdere social media accounts tegelijkertijd te beheren, zoals de BuzzBundle (onderdeel van SEO Powersuite) en HootLet. Met deze tools plaats je een bericht op bijvoorbeeld Facebook en Twitter, maar krijg je ook alle meldingen centraal binnen en kun je zelfs alle data centraal bijhouden.

Rich Snippets

In dit onderdeel gaan we in op de rich snippets, dit zijn de extra gegevens die je regelmatig tegenkomt in de resultatenpagina’s van Google. We kennen de rich snippets voornamelijk van de sterren in Google, maar dit zijn zeker niet de enige rich snippets die er zijn. Hieronder geven we je per vorm meer informatie:

Reviews: Zoals aangegeven zijn de sterren de bekendste en de meest voorkomende rich snippets. De sterren worden meegegeven aan een website met reviews. Doordat de sterren zichtbaar zijn in Google kunnen zoekenden direct zien hoe bijvoorbeeld een product of bedrijf wordt beoordeelt.

Sterren als rich snippets - SEO bij VDO

Product: Hoe makkelijk zou het niet zijn als we in Google direct de prijs zouden kunnen zien van een product? En de voorraad? En zelfs de reviews? Nou, dat kan dus, met de rich snippets. Hieronder zie je een voorbeeld, helaas van bol.com (daar zijn we geen fan van), maar ze doen dit wel goed. Zoals te zien krijgt deze snippet de beoordeling, de prijs en de voorraad mee.

Producten als rich snippets - SEO van VDO

Recepten: Tegenwoordig kunnen we ook eenvoudig rich snippets toevoegen voor recepten. Dit is ontzettend handig voor websites die hier veel over schrijven, want een recept krijgt zelfs een afbeelding mee in Google. En dan loopt het slijm je al snel in de mond…

Recepten als rich snippets - SEO bij VDO

Evenementen: Zelfs voor evenementen is het mogelijk om rich snippets in te regelen. Zo kan iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar de show van Daniel Arends direct zien waar en wanneer deze show weer wordt gegeven.

Evenementen als Rich Snippet - SEO bij VDO

Software: ook voor software is het mogelijk om rich snippets mee te geven. Het gaat dan echter voornamelijk om apps die te vinden zijn in de appstore.

Video: Dit zul je mogelijk wel al vaker gezien hebben. Video’s in de SERP’s van Google. Door de gegevens van een video goed mee te geven kan een video snel en eenvoudig te vinden zijn in Google, dit kan van enorm voordeel zijn voor bijvoorbeeld vloggers.

Nieuws artikelen: Ook voor nieuws artikelen is het mogelijk om meer informatie mee te geven, zo kan de datum, de schrijver en het magazine / de krant meegegeven worden. Zoek je dus op iets vrij actueels, dan is de kans groot dat je dit gaat zien.

Sinds wanneer worden rich snippets gebruikt?

Nou, sinds 12-05-2009. Toen begon Google met het gebruiken van enkele formats voor het beter begrijpbaar maken van pagina’s, om zoekenden sneller en beter te kunnen voorzien van hun vraag.

Voor wie zijn rich snippets van belang?

Dit kan voor vrijwel iedereen van belang zijn, zo is het van enorme toegevoegde waarde voor: winkel eigenaren, bloggers, webwinkels en mensen die regelmatig bezig zijn met hun website.

Houdt je een blog bij, dan is het zeer relevant om je met rich snippets aan de slag te gaan. Een blog is immers erg relevant om up-to-date te houden, dus de volgende richt snippets zou je kunnen toepassen: publicatie datum, auteur, reviews door lezers met sterren, laatste update, afbeelding (van het onderwerp of auteur).

Ook voor webwinkels is het van groot belang. Met rich snippets kun je eenvoudig reviews (sterren) plaatsen, maar ook de actuele status van een product.

Hoe kan ik rich snippets op mijn website krijgen?

Dit kan door de code te gebruiken die onder andere Google aanbeveelt, deze code plaats je in de html-zijde van de website. Maar gelukkig zijn er voor WordPress meerdere plug-ins die het erg eenvoudig maken om rich snippets in jouw website op te nemen. Zo kun je gebruik maken van de all in one plug-in. Mocht je er toch niet uitkomen, aarzel dan niet en bel of mail ons.

Wat is het verschil tussen Schema en rich snippets?

Schema is een methode om een pagina met code op te maken. Deze methode heet Schema en wordt ondersteund door Google en de andere grotere zoekmachines. Schema is dus alles wat zich op jouw website bevindt. 

Rich Snippets zijn de resultaten in de resultaatpagina’s van Google, dus de sterren, datum, prijs, afbeelding, auteur etcetera. Rich Snippets is dus alles op de pagina van Google.

Kan ik deze opmaak ook ergens testen?

Jazeker, dat kan bij Google zelf. Rich snippets / Schema.org testen doe je hier.

zoekmachine optimalisatie expert

Ben je op zoek naar een zoekmachine optimalisatie expert, klop dan gerust bij ons aan. Wij nemen graag jouw website door, we kijken naar de technische verbeterpunten en we stellen samen met jou een gericht plan op. We kijken naar de relevante keywords waar je op gevonden wil worden, we schrijven teksten, bouwen een goed linkprofiel op en gaan van daaruit weer verder met de optimalisatie.

Altijd in de regio

Wij werken vanuit Uden, in Oost-Brabant. Dus je bent altijd welkom bij ons op kantoor. Maar we werken natuurlijk niet alleen in Uden, maar ook in de regio dus ben je op zoek naar een SEO expert in Oss en Veghel dan ben je bij ons aan het juiste adres. Daarnaast werken wij in Nijmegen, Eindhoven en Den Bosch. Dus ben je op zoek naar iemand die je helpt met de zoekmachine optimalisatie, dan moet je bij ons zijn.

Mocht je op zoek zijn naar iemand die gericht advies kan geven voor jouw website, maar kom je niet uit de regio, dan kunnen we altijd nog een telefoon of Skype gesprek inplannen. Daar doen wij niet zo moeilijk over 😉 Dus neem gerust contact op met ons.

Plannen voor een nieuwe site of meer uit een bestaande site halen?