Wat zijn de kenmerken van een goede website?

Uiteraard valt over smaak te twisten en ieder heeft zijn of haar mening. Maar een goede website voldoet volgens onderzoek aan een aantal belangrijke kenmerken. Ik zal je deze kenmerken hieronder beschrijven en uitleggen. Wij bouwen al onze websites volgens deze blauwdruk.

1. Een goede website heeft een doel

Het allerbelangrijkste kenmerk van een goede website – en dit kenmerk staat dan ook met afstand bovenaan – is dat deze een doel moet hebben. Daar valt of staat de rest mee. Het doel (en de doelgroep) van de website bepalen namelijk de inhoud, structuur en het ontwerp van de website. Wanneer je geen duidelijk doel gesteld hebt met je website, dan weten je bezoekers waarschijnlijk ook niet wat de bedoeling is.

Het doel geeft sturing aan de teksten, afbeeldingen, schrijfstijl, de indeling en al het andere wat er bij het bouwen en beheren van een website komt kijken.

Bepaal het doel

Wat is nu het belangrijkste doel van je website? Maak een plan wat je met je website wil bereiken. Wat voor klanten wil je binnenhalen en hoe wil je dat doen? Hoe ga je ze overtuigen dat jij de beste keus bent? Zorg ervoor dat elke pagina een doel heeft. Een aantal voorbeelden:

  • Een mailinglijst opbouwen
  • Direct producten verkopen
  • In contact komen met de bezoekers
  • Aanvragen voor offertes ontvangen
  • Mensen doorsturen naar andere sites (affiliate marketing)
  • Een community opbouwen
  • Met je klanten in gesprek raken

Stuur bezoekers naar het doel

Je hebt een duidelijk doel van je website beschreven? Perfect! Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat je jouw bezoekers naar dat doel toe stuurt. Zorg er voor dat je website is ingericht op een manier zodat jouw bezoekers het doel gaan behalen. Breng duidelijke paden, oftewel marketing funnels aan in de website. Vertel ze eerst over je dienst, laat ze dan de prijs zien en geef ze vervolgens de mogelijkheid om contact op te nemen. Of schrijf een artikel op je blog, vertel ze vervolgens over het gratis e-book en vraag bij het downloaden van het e-book de contactgegevens om ze eens op te kunnen bellen.

Bedenk hoe je bezoekers zich door je website heen bewegen en wanneer welke informatie relevant voor ze is. Zorg ervoor dat ze nooit op een dood spoor komen. Zorg altijd voor een volgende stap. Plaats duidelijke call to actions, en maak je bezoekers nieuwsgierig. Neem de zorgen van je bezoekers weg op plekken dat ze twijfel hebben. Zorg ervoor dat alle mogelijke obstakels of bezwaren, die bezoekers kunnen hebben, worden weggenomen. Dit noemen we conversieoptimalisatie. Met andere woorden: “maak de weg vrij voor je bezoekers om klant bij jou te worden”.

Voorbeeld van een Call To Action

Ontdek de pijnpunten

Achterhaal wat het probleem of grootste pijnpunt van je bezoeker is en laat zien waarom jouw product of dienst dat probleem op gaat lossen. Vertel ze niet direct over een oplossing, maar laat ze het probleem en de consequenties eerst eens voelen. Klinkt hard, maar het werkt wel. Duik dus niet direct in allerlei saaie specificaties van je product of dienst, maar prikkel de emotionele kant van de bezoeker.

Zeg dus niet wij verkopen de beste elektrische fiets. Maar laat ze eerst de nadelen voelen van het niet hebben van een elektrische fiets.

Komt u ook altijd bezweet op uw bestemming aan? Met een elektrische fiets is dat verleden tijd. Maak nu een proefrit op een van onze topmodellen.

Overtuig je klanten van je product of dienst door het probleem dat je oplost te communiceren. Laat ze het probleem voelen en biedt vervolgens een oplossing voor dat probleem aan.

Vertel ook de voordelen van de oplossing. Bijvoorbeeld: Met de tijd die bespaart, kunt u meer tijd doorbrengen met uw kinderen.

Wees uniek

Laat zien waarom jouw bedrijf uniek is. Laat zien waarom ze bij jou moeten zijn en wat jou anders maakt dan alle andere (vergelijkbare) bedrijven. Vertel wat je anders doet dan de concurrent, geef ze een reden om voor jou te kiezen. Dit kun je doen doormiddel van een tekst op de homepagina of door het tonen van een lijstje met unique selling points, zoals je ziet bij veel webwinkels.

Gebruik altijd concrete taal om dit duidelijk te maken en geen vage beloftes. Bijvoorbeeld zeggen dat je “snel verzend” is voor een bezoeker natuurlijk niet interessant. Zeggen dat je de producten of diensten binnen 24 uur levert wel.

Coolblue laat duidelijk zien waarom je bij hun zou moeten kopen. Bovendien doen ze concrete beloftes.

Duidelijke taal

Schrijf teksten die de bezoeker overtuigen. Wees duidelijk en concreet, verkoop geen onzin. Gebruik geen vage marketing termen die niemand snapt of cliché’s waar iedereen meteen doorheen prikt. Dus geen zinnen als: “Providing creative solutions” of “Werken aan de wereld van morgen”, maar “Wij bouwen websites die meer omzet opleveren”.

Gebruik geen saaie termen, zoals “wij verkopen oplossingen” of “het beste in u naar boven halen”. Vertel concreet wat je doet of verkoopt. Wees daarbij prikkelend en maak je bezoekers nieuwsgierig.

Daarnaast zijn er vele schrijftips die je kunnen helpen bij het overtuigen van klanten:

  • Gebruik metaforen om nieuwe ideeën, abstracte woorden of moeilijke onderwerpen begrijpelijk te maken. Heb je bijvoorbeeld een platform gebouwd waar mensen hun eigen camper kunnen verhuren? Omschrijf jezelf als “De AirBnB voor campers”.
  • Schrijf niet in de passieve, maar juist in de actieve vorm. Dus niet “Meer dan 500 klanten zijn door ons geholpen met…”, maar “Wij hebben 500 klanten geholpen met…”
  • Praat niet over specificaties, maar over voordelen. Uiteraard willen klanten (technische) specificaties weten, maar vertel ze eerst over de voordelen. Apple laat eerst zien wat voor mooie foto’s je kan maken met de nieuwe iPhone en dan pas vertellen ze je hoeveel megapixels de camera heeft.
  • Stel je klant centraal. Praat zo min mogelijk over jou en zo veel mogelijk over je klant.
  • Vermijd jargon. Ook al denk je dat je bezoekers bepaalde woorden begrijpen, dat is niet altijd het geval. Zelfs bezoekers in hetzelfde vakgebied kennen niet altijd de woordend waarvan je denkt dat ze algemeen bekend zijn.
  • Gebruik positieve bewoordingen en niet het negatieve tegenovergestelde. Zeg dus niet: “Wees onverstandig”, maar juist “Wees verstandig”.
  • Gebruik synoniemen om niet in herhaling te vallen.
  • Vertel verhalen aan je bezoekers. Verhalen blijven hangen en zorgen ervoor dat je bezoeker mee gaat leven. Heb je een kinderdagverblijf? Beschrijf bijvoorbeeld hoe een dag eruit ziet vanuit het oogpunt van een kind. Dat activeert het inlevingsvermogen en de emotionele kant van het brein van je bezoeker.
  • Wees concreet. Niet “wij reageren zo snel mogelijk”, maar “u ontvangt binnen 2 uur een reactie”.
  • Gebruik retorische vragen om de lezer meer betrokken te maken, doordat ze de vraag in hun hoofd beantwoorden.
  • Twijfel niet aan je product of dienst. Schrijf niet dat een klant mogelijk voordeel zou kunnen hebben bij je product. Ben overtuigd van jezelf en laat dit doorvloeien in je teksten.

2. Een goede website heeft een functioneel en responsive design

Het uiterlijk van een website is belangrijk en uiteraard valt er over smaak niet te twisten. Echter mag het uiterlijk of design van een website nooit voorgaan op de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Een goed design ondersteunt de inhoud, maar valt niet op. De inhoud is namelijk het allerbelangrijkste. Een goed design accentueert de belangrijke zaken, maar zal nooit afleiden. Drukke pagina’s met tientallen knoppen, afbeeldingen en opvallende kleuren leiden jouw bezoekers alleen maar af. Daardoor loop je direct klanten mis.

Gebruik conventies

Een effectieve website is dus altijd beter dan een mooie website. Vaak is het beter om niet uniek te zijn, maar juist vast te houden aan wat je bezoeker gewend is van andere websites. Hou daarom vast aan bepaalde conventies die er heersen op het gebied van webdesign. Zorg ervoor dat je bezoeker zo min mogelijk hoeft na te denken. Een unieke website is leuk, maar bedenk ook of het praktisch is voor je bezoekers.

Een aantal voorbeelden van conventies zijn:

  • Logo links bovenaan de pagina.
  • Menu bovenaan de pagina of links in een kolom (bijvoorbeeld bij webwinkels met vele productcategorieën).
  • Contact informatie onder de footer.
  • Titel van de pagina boven de inhoud.
  • Gebruik kolommen om de pagina in te delen.
  • Laat knoppen er uit zien als knoppen, zorg dat ze contrasteren en er klikbaar uitzien.
  • Maak tekst-linkjes een andere kleur en onderstreep ze eventueel.
  • Bij webwinkels, plaats het winkelmandje rechts bovenaan de pagina.

Een belangrijke reden om je vast te houden aan deze conventies is dat bezoekers vaak je website in een “F” vorm scannen. Ze bekijken het bovenste deel van de pagina horizontaal, van links naar rechts (vaak de menu balk, eerste paar regels tekst of de header foto). Scrollen ze naar beneden, dan gaan ze steeds minder van links naar rechts kijken, maar eerder verticaal.

Links een logo en daarnaast de menubalk met maar 6 opties. Het AD heeft een duidelijke en overzichtelijke header.

Geschikt voor alle apparaten

Uiteraard is een goede website volledig responsive, aangepast aan alle schermen en apparaten. Tegenwoordig is bijna de helft van al het internetverkeer al via mobiele telefoons en de verwachting is dat het alleen maar toe gaat nemen. Een goede website is dus geschikt voor zowel telefoon, tablet als computer.

Enkele design-tips

Zorg voor een duidelijke visuele hiërarchie op de website. Dat wil zeggen dat er een onderscheid moet zijn tussen de verschillende stukken inhoud. Onderscheid blokken informatie met lijnen of andere achtergronden.

Houdt een vast kleurenschema aan dat op de hele site terugkomt. Kies een hoofdkleur en een of twee accentkleuren. Gebruik zo min mogelijk hard zwart, maar houdt een gebroken variant aan.

Zorg ervoor dat de website leesbaar is. Kies een duidelijk lettertype met hooguit een of twee varianten. De tekstkleur moet een duidelijk contrast hebben met de achtergrond. Zorg er bovendien voor dat teksten niet te breed zijn. Houd het aantal karakters per regel op ongeveer 100, anders dan wordt het voor de lezer moeilijk om na het lezen van een regel de juiste volgende regel te vinden.

Kies foto’s die passen bij de doelgroep van je website en zorg dat ze het juiste gevoel overdragen. Zorg ervoor dat je geen, of niet te veel, gebruik maakt van zogenaamde stockfoto’s. Daar prikken je klanten namelijk gemakkelijk doorheen.

Gebruik niet teveel bewegende elementen. Een tijdlang werd elke website uitgerust met een slider op de homepagina. Uit onderzoek blijkt dat sliders lang niet altijd effectief zijn en in sommige gevallen zelfs storen. Sliders trekken de aandacht en leiden bezoekers af van andere elementen op de website. Let dus op bij het plaatsen van een slider of deze functioneel is en of er geen mogelijkheid is om een andere oplossing te gebruiken.

3. Een goede website is gebruiksvriendelijk

Het hebben van een functioneel design zorgt ervoor dat de site rustig en overzichtelijk is, maar vooral voor een goede gebruiksvriendelijkheid. En het hebben van een gebruiksvriendelijke website is uiteraard van belang om je bezoekers goed te kunnen voorzien van de juiste informatie. Heb je een ingewikkelde website waar ze niet kunnen vinden wat ze zoeken, of waar teveel afleidingen zijn? Dan heb je een grote kans dat ze ook zo weer weg zijn. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je bezoeker zo min mogelijk na hoeft te denken. Als dat namelijk gebeurt dan krijgen ze keuzestress en heb je kans dat ze je site verlaten.

Wie, wat, waar?

Zorg ervoor dat je bezoekers binnen 3 seconden doorhebben waar ze zijn, welke diensten of producten verkocht worden en waarom ze die diensten of producten juist daar af moeten nemen. Moet een bezoeker te lang nadenken of zoeken naar de juiste informatie? Dan zijn ze ook zo weer weg.

Laat je bezoekers niet verdwalen en biedt ze de mogelijkheid om te achterhalen waar ze zich op de website bevinden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld het actieve menu-item een andere kleur te geven. Een andere mogelijkheid is het tonen van breadcrumbs, of broodkruimels. Broodkruimels zijn een visueel spoor van waar je je momenteel in de website bevindt, zodat je altijd naar een bovenliggende pagina terug kunt gaan.

Voorbeeld van breadcrumbs

Structuur en inhoud

Zorg ervoor dat de structuur en inhoud van je website zijn toegespitst op jouw doelgroep. Maak het niet te lastig voor de bezoeker. Houdt het hoofdmenu eenvoudig en duidelijk en neem niet te veel pagina’s op, onderzoek wijst uit dat mensen gemiddeld maximaal 7 verschillende keuzes kunnen onthouden. Zorg er dus voor dat er niet veel meer opties in het hoofdmenu aanwezig zijn.

Een aantal pagina’s die je zo goed als altijd op zou moeten nemen zijn de over ons pagina en natuurlijk een contact pagina. Laat op de over ons pagina zien wie je bent, dit straalt vertrouwen uit (hier komen we in het volgende stuk op terug). Op de contactpagina moeten je contactgegevens duidelijk te vinden zijn. Stop contactgegevens nooit weg. Ik raad aan om ook in de footer jouw contactgegevens op te nemen, dat is namelijk een plek waar veel mensen gaan zoeken naar die gegevens.

Maak de site scanbaar

Mensen lezen niet op internet, maar ze scannen. Plaats geen lange teksten zonder duidelijke visuele hiërarchie. Gebruik vette koppen of andere tekstkleuren om verschillende paragrafen en elementen van elkaar te onderscheiden. Gebruik lijstjes en opsommingen om belangrijke informatie behapbaar te maken. Let er op dat de teksten niet te breed zijn. Te lange regels zorgen ervoor dat je lezers moeite hebben met het vinden van de volgende regel en dat leest erg onplezierig.

Houd formulieren eenvoudig

Om met je bezoekers in contact te komen worden vaak formulieren gebruikt. Bijvoorbeeld contactformulieren, formulieren om je aan te melden voor een cursus of formulieren om producten af te rekenen, zoals in een webshop. Zorg ervoor dat formulieren nooit meer velden bevatten dan nodig zijn. Elk extra veld is weer een reden om af te haken. Bovendien zijn mensen terughouden met het zomaar geven van allerlei informatie, zonder te weten waarom. Heb je bij je nieuwsbrief daadwerkelijk de woonplaats van een bezoeker nodig?

Gebruik een goede zoekfunctie

Bij een kleine website is een zoekfunctie niet per se een vereiste. Heb je veel pagina’s, producten of artikelen op je website staan? Dan kan een zoekfunctie je bezoekers helpen bij het vinden van de juiste informatie.

Zorg ervoor dat de zoekfunctie duidelijk vindbaar is. Als zoeken een belangrijke functie van je website is, toon dan altijd het zoekveld met daarnaast een duidelijke knop. Gebruik het vergrootglas-icoontje om de zoekfunctie aan te duiden. Beschrijf in het tekstvak van de zoekfunctie altijd duidelijk waar je bezoeker op kan zoeken. Bijvoorbeeld: “Doorzoek alle producten en categorieën”.

IMDB.com heeft een duidelijk aangegeven zoekveld, met een knop met het vergrootglas. Daarnaast beschrijven ze duidelijk wat je kan zoeken: Films, TV-shows, Beroemdheden en meer…

4. Een goede website straalt vertrouwen uit

Jouw website heeft een duidelijk doel, een goede structuur en inhoud, een functioneel design, is geschikt voor alle schermgroottes en is bovendien erg gebruiksvriendelijk. Echter zolang je geen bewijs levert van wat je beweert en verkoopt, zullen jouw bezoekers er niet zo happig op zijn om met jou in zee te gaan. Laat zien waarom je een goede partij bent, waarom ze met jouw zaken zouden moeten doen en waarom ze jou met een gerust hart kunnen vertrouwen.

Reviews

Het is leuk wat je over jezelf vertelt, maar dat vindt niet iedereen even interessant. Wat je klanten over je zeggen, dat is pas belangrijk. Verzamel daarom online reviews. Dit kun je doen via betaalde programma’s zoals Kiyoh, Ekomi of Trustpilot. Ook via Google of Facebook kun je eenvoudig reviews verzamelen. Laat de reviews duidelijk terugkomen op de website. Zorg voor goede, waarheidsgetrouwe reviews en vraag bezoekers om er een achter te laten. Ze doen dit namelijk niet altijd uit zichzelf.

Wees persoonlijk

Laat de personen achter de website zien. Zeker bij kleine bedrijven, eenmanszaken of ZZP’ers is de ondernemer vaak het gezicht van het bedrijf. Speel geen verstoppertje, maar plaats een foto van jezelf of je team op de website. Bezoekers zien graag met wie ze te maken hebben. Jij verwacht kwetsbaarheid van je klant wanneer je hem om zijn contact- of betaalgegevens vraagt. Stel jezelf dus ook kwetsbaar op door je gezicht te laten zien op de website. Schrijf bovendien zoals je praat. Zorg ervoor dat jij je herkent in jouw website.

Op deurbeslag-expert.nl – een van onze eigen webwinkels – laten we het team achter de site onder in de footer zien.

Heb je een fysieke locatie? Zorg ervoor dat deze een prominente plek op de website krijgt. Klanten vinden het fijn als ze ergens terecht kunnen, mocht er iets mis zijn met het bestelde product of de geleverde dienst.

Weest een autoriteit

laat zien dat je een autoriteit bent binnen je vakgebied. Plaats logo’s, artikelen of andere content over bijvoorbeeld een van de volgende zaken:

  • Grote (bekende) klanten die jouw nieuwe klanten ook zouden kunnen herkennen.
  • Awards die je persoonlijk of namens je bedrijf hebt mogen ontvangen.
  • Brancheverenigingen waarvan je lid bent en waarvoor je moet voldoen aan bepaalde eisen.
  • Keurmerken waar je bij aangesloten bent. Zeker bekende keurmerken wekken veel vertrouwen.
  • Media optredens, ben je wel eens op TV of radio geweest? Plaats de fragmenten op je website.
  • Onderzoeken die je persoonlijk of namens je bedrijf hebt uitgevoerd.

Deel kennis

Daarnaast kun je ook veel vertrouwen wekken door je kennis te delen. Laat zien dat je een echte expert bent en dat niet alleen maar roept. Door jouw kennis via een blog, whitepaper of e-book te delen zorg je ervoor dat de bezoekers van je website de kans krijgen om daadwerkelijk te zien dat je verstand van zaken hebt.

Toon cijfers en resultaten

Laat je klanten belangrijke cijfers of resultaten zien. Heb je dit jaar al 100 klanten mogen helpen? Heb je meer dan 100.000 volgers op social media? Heb je meer dan 20 jaar ervaring? Laat dit zien. Doormiddel van het tonen van belangrijke cijfers laat je nieuwe klanten zien dat andere klanten jou of jouw onderneming ook vertrouwen.

Ook de acties van andere bezoekers sporen bezoekers aan tot het ondernemen van actie. Denk bijvoorbeeld aan Booking.com, die altijd tonen hoe vaak een kamer is geboekt in een bepaalde periode, zodat je het gevoel krijgt dat deze kamer erg gewild is. Dit creëert een gevoel van schaarsheid en urgentie, waardoor je eerder geneigd bent deze kamer te reserveren.

5. Een goede website laadt snel

Niemand wacht graag. Jij niet, ik niet en zeker je bezoekers niet. Zorg er daarom voor dat je website zo snel is als een raket. Volgens onderzoek verwacht 47% van de bezoekers dat een website binnen 2 seconden geladen is. Test de laadtijd van de website en bekijk waar het fout gaat. Er zijn vele handige tools hiervoor zoals Pingdom Tools of GT Metrix.

Zorg voor goede, snelle hostingOptimaliseer de code van de website door – in het geval van bijvoorbeeld WordPress –  zo min mogelijk plugins te gebruiken. Verklein of comprimeer afbeeldingen en zorg dat ze niet te groot op de website staan. Minimaliseer CSS en Javascript en installeer een vorm van server caching. Vaak zijn hier – voor WordPress, Joomla of Magento – handige plugins voor, die alle bovenstaande punten in een keer aanpakken.

6. Een goede website is goed beveiligd

Heb je een goede, gebruiksvriendelijke website? Dan is het zaak om te zorgen dat deze altijd goed te bereiken is voor je bezoekers. Dat je bezoekers veilig gebruik kunnen maken van je website en dat je kwaadwillenden buiten de deur houdt.

SSL-certificaat

Beveilig je website te allen tijde met een SSL certificaat en zorg dat ervoor alle verbindingen met de website verlopen via https. Met een SSL-certificaat wordt de verbinding tussen jouw website en het apparaat van een bezoeker versleuteld, zodat niemand mee zou kunnen lezen. Zeker als je wachtwoorden of andere gevoelige data ontvangt van je klanten (bijvoorbeeld via een inlog-formulier) dan is een SSL-certificaat verplicht.

Een SSl-certificaat laat een slotje in de adresbalk van de browser zien. Dit zorgt voor extra vertrouwen bij bezoekers.

Hosting

Kies voor een goede en betrouwbare hostingpartij, die je een goed gevoel geeft. Goede hosting is wat prijziger dan bulkhouting, maar bespaar hier niet op. De hosting is niet alleen belangrijk voor de snelheid van de website, maar ook voor de veiligheid. Zorgen ze altijd voor de laatste (stabiele) updates van hun servers? Maken ze automatisch backups van de data? Daarbij zijn er ook partijen die automatisch je (WordPress)website controleren op mogelijke gevaren.

Updates

Zorg dat je (WordPress) website altijd up to date is. WordPress zelf en de thema’s en plugins die gebruikt worden op je website ontvangen regelmatig updates. Uiteraard zijn die updates niets voor niets. Ze voegen vaak nieuwe functionaliteiten toe, maar zorgen ook vaak voor het dichten van mogelijke veiligheidslekken. Houd daarom altijd je website up to date. Uiteraard kan je dit ook uitbesteden.

Extra beveiliging

Standaard is WordPress redelijk veilig, echter kan het beter. Installeer een plugin die extra beveiliging toevoegt. Zorg ervoor dat de plugin een blacklist functie bevat en  – het liefst automatisch – kwaadwillenden uitsluit. Zorg ervoor dat de plugin het aantal login-pogingen beperkt, zodat geautomatiseerde computernetwerken moeite zullen hebben om binnen te komen. Uiteraard is het belangrijk dat jij, jouw medewerkers en andere gebruikers altijd sterke wachtwoorden kiezen voor hun accounts waarmee ze in kunnen loggen op de website.

AVG

Als we het over veiligheid hebben, dan is privacy van bezoekers en klanten natuurlijk een relevant thema. Het beschermen van de gegevens van je bezoekers of klanten is natuurlijk erg belangrijk. Zorg ervoor dat jouw website een goede cookiemelding en privacy policy heeft en voldoet aan de AVG wetgeving. Als je gevoelige (persoons)gegevens verwerkt met je website is volgens de AVG een SSL-certificaat zelfs verplicht.

7. Een goede website is vindbaar

Een goede website is zichtbaar en wordt gevonden door (potentiële) klanten. Dit kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld via zoekmachines zoals Google, Social media, betaalde advertenties, content of inbound marketing of via nieuwsbrieven. Naast gevonden worden is het ook belangrijk om bestaande klanten niet te vergeten. Bouw een community op en zorg ervoor dat je huidige klanten vaker terug zullen komen. Biedt daadwerkelijke waarde aan je bezoekers.

SEO

Zorg er voor dat je website door Google (en andere zoekmachines) gevonden kan worden. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines noemen we Search Engine Optimisation (SEO). Ook Lokale SEO – vindbaar worden in de local box van Google – wordt steeds belangrijker.

Online adverteren /  SEA

Je kan er voor kiezen om te betalen per klik en daarmee te adverteren in Google of andere zoekmachines, dit noemen we SEA. Het voordeel hiervan is dat je letterlijk binnen een aantal dagen bovenaan de zoekresultaten kunt komen. Ook via Facebook kan je doeltreffend adverteren. Het voordeel van Facebook is dat je heel goed een doelgroep af kunt bakenenen en dus heel gericht kunt adverteren.

Content marketing

Een andere manier om klanten binnen te halen is door aan content, of inbound marketing te doen. Dit houdt in dat je jouw kennis via bijvoorbeeld een blog deelt met de buitenwereld. Op deze manier straal je – zoals eerder al besproken – autoriteit en dus vertrouwen uit. Bovendien zorgt een goed gevulde kennisbank met waardevolle artikelen dat je beter gaat scoren in de zoekmachines.

E-mail marketing

Een klassieke manier om klanten aan je bedrijf te binden is door het versturen van “nieuwsbrieven“. De haakjes staan er omdat je het op je website nooit een nieuwsbrief moet noemen. Vertel in deze nieuwsbrieven ook niet over de laatste projecten van je bedrijf (behalve als ze heel speciaal zijn), maar geef ze daadwerkelijk tips en kennis. Een goede manier om e-mailadressen te verzamelen voor je mailinglijsten is door je bezoekers iets weg te geven in ruil voor hun e-mailadres. Deze weggever kan bijvoorbeeld een product-demo, gratis testversie of e-book zijn.

Social media marketing

Tegenwoordig kan het ook interessant zijn om niet alleen te adverteren via social media, maar ook waardevolle content te verspreiden via bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Deel net als op je blog of in je nieuwsbrief waardevolle informatie of handige tips waar jouw klanten daadwerkelijk iets aan hebben.

Betrek bestaande klanten

Tot slot, verlies vooral je bestaande klanten niet uit het oog. Je hebt immers al een keer moeite gedaan om ze over te halen om klant bij jou te worden. Ze hebben al ervaring met je onderneming en een tweede keer – mits ze tevreden zijn met je producten of diensten – kost het minder moeite om ze nog eens iets te verkopen. Zorg ervoor dat ze lid worden van je nieuwsbrief en hou ze op de hoogte van mogelijke aanbiedingen of nieuwe producten. Zorg ervoor dat je niet alleen maar reclame naar ze stuurt, maar biedt ze ook waardevolle informatie aan.